Mensen hebben tegenwoordig weinig tijd of in ieder geval het gevoel dat ze weinig tijd hebben. De ironie zit hem wat dit betreft in het feit dat de vele hulpmiddelen die het leven sneller en makkelijker maken, ook zorgen voor het idee dat men minder tijd heeft. Als je rustig de tijd moet nemen om een maaltijd te bereiden, dan moet je die tijd ook reserveren voor die taak. Je kunt dan geen andere plannen maken. Als je via een hypermoderne kookplaat, oven en of magnetron de tijd die je nodig hebt kunt halveren, dan zou je denken dat je dus de helft van de tijd over houdt. Daardoor heb je meer tijd. Het probleem is echter dat men die overgebleven tijd direct vol plant, waardoor het koken juist meer een haastklus wordt en men alsnog tijd tekort komt. Moderne apparaten zoals magnetrons en dergelijke, maar ook computers en snel internet, maken het leven sneller. Je krijgt dus niet meer tijd, maar je ‘krijgt’ wel het idee dat je minder tijd hebt, dat alles sneller moet en dat je constant achter de feiten aanloopt. Pauze nemen en gewoon ontspannen levert daardoor juist meer stress op. Dus als je een enquête stuurt die slechts een paar minuten van iemands tijd kost, dan kun je wel nagaan dat dat al meteen teveel is. Dus het aantal mensen dat een enquête invult zal afnemen naarmate er meer tijd nodig is om die enquête in te vullen. De vraag die je als enquête maker dan moet zien te beantwoorden is: hoeveel NPS vragen mag een enquête bevatten? Als het zo zou zijn dat minder altijd beter is, dan zou 1 NPS vraag de beste hoeveelheid zijn. Maar kun je met 1 NPS vraag alles te weten komen wat je wil weten? Met meer NPS vragen kun je ook meer informatie vergaren. Maar als meer NPS vragen leidt tot een lagere respons onder de ondervraagden, dan krijg je uiteraard niet voldoende data. Bij Hello Customer zijn ze dan ook heel goed in het afstellen van de enquêtes. Uit onderzoek blijkt dan ook dat je met 2 NPS vragen een heel eind komt. Dat is dan ook beter dan slechts 1 NPS vraag. Maar je moet het uiteraard wel afstemmen op het soort enquête, de vragen die je wil stellen en de doelgroep die je voor ogen hebt. Maar in zijn algemeenheid kun je wel stellen dat hoe langer de enquête is, des te lager het aantal reacties zal zijn.

Profiteer maximaal van de feedback dankzij de juiste NPS vragen

Uiteindelijk wil je de kloof tussen klant en bedrijf zo klein mogelijk maken. Daar heb je feedback voor nodig en dus moet je klanten bereid zien te krijgen om jouw bedrijf van feedback te voorzien. Men moet niet alleen maar een x aantal sterren geven, maar echt feedback leveren op wat goed is en wat juist beter kan. Gelukkig kan Hello Customer je hierbij helpen. 

Kijk snel op de website voor meer informatie

Via de site van hellocustomer.com kun je meteen zien hoe dit bedrijf jou kan helpen met het opstellen van enquêtes met de juiste NPS vraag. Hello Customer kan dan ook het volgende voor jou en je onderneming betekenen: 

  • Feedback centraliseren
  • Feedbacksignalen
  • Root cause analyse
  • Aanzetten tot actie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *