In de meeste organisaties wordt tegenwoordig gewerkt met een tool als Hotjar. Hiermee is het namelijk mogelijk om een heatmap te krijgen van jouw website. Een heatmap (overzicht van muis- of scrollgedrag van gebruikers op de website) komen in verschillende soorten. Zo kun je vaak kiezen uit een Click map (waar klikken mensen precies op?), een Move map (waar bewegen mensen met hun muis?) en een Scroll map (komen mensen wel tot de belangrijkste sectie onderaan de website?). Maar los van deze standaard heatmap vormen is er tegenwoord ook een nieuwe variant: continuous heatmaps!

Wat zijn continuous heatmaps?

De naam vertelt het eigenlijk al: een continous heatmap is een heatmap welke continu data blijft verzamelen. Dit, tegenover de ‘normale heatmap’ waarbij je altijd zelf een pagina moest instellen om een heatmap te maken. Dit brengt natuurlijk een ontzettend groot voordeel met zich mee: je ontvangt meer informatie over het gedrag van je bezoekers én je hoeft minder tijd te investeren om het e.e.a. in te stellen.

Hoe werken continuous heatmaps?

In principe is de werkwijze van deze nieuwe heatmaps vrij simpel. Aangezien alle data continu wordt verzameld én opgeslagen in een database, hoef je nooit meer bang te zijn dat je iets mist. Dus, stel je voor… Je bent bezig met het uitvoeren van enkele conversieoptimalisaties voor pagina X en je hebt informatie nodig over het scrollgedrag van de gebruikers op pagina X. Dan kun je de desbetreffende URL aangeven in Hotjar, waarna deze tool automatisch een heatmap voor je maakt uit de database. Hoe handig is dat! Zo ben je altijd zeker van de juiste informatie zonder dat je op voorhand de URL hoeft aan te geven.

Continuous heatmaps van Hotjar zijn dus dé nieuwe manier om jouw conversie optimalisatie te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *