digital-marketing

Bijna ieder bedrijf – dat online zaken doet – kan er niet onderuit: SEO. Deze tak van online marketing wordt ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd en richt zich op het vindbaar maken van websites in Google. Een van de belangrijkste pijlers hierin is de technische SEO. Maar wat houdt dit eigenlijk in? In deze blog vertellen de SEO-specialisten van B&S Media Internetmarketing je meer over de onderwerpen die hierin behandeld worden.

Structuur

Om een duidelijke website neer te kunnen zetten is er structuur nodig. Dit is niet alleen gunstig voor de bezoekers, maar ook voor de spiders van Google. Zij kunnen jouw pagina’s makkelijker indexeren. Binnen de technische SEO zijn er twee soorten structuren te onderscheiden. Namelijk de URL-structuur en de linkstructuur. Bij de eerste variant ligt de focus op de opbouw van een URL. Bij de laatste wordt er gekeken naar hoe de pagina’s zijn onderverdeeld en hoe de menu’s zijn ingericht.

Indexeerbaarheid

De spider van Google is iedere dag aan de slag om websites te indexeren. Hiermee slaat het digitale robotje allerlei gegevens over jouw website op in de database van Google. Dat is belangrijk, want alleen zo kunnen pagina’s in de zoekresultaten worden opgenomen. Toch hebben veel websites te kampen met crawlproblemen. Hierdoor kunnen bepaalde pagina’s niet benaderd worden. Een SEO-specialist lost deze problemen op door te kijken naar de sitemap, de robot.txt, HTML-codes en duplicate content.

Responsive

Vroeger – in de tijd van het prille internet – was de online wereld alleen nog via desktop te bereiken. Dat is vandaag de dag wel anders. Mobiele telfoons. Tablets. Zelfs horloges zijn op het internet aangesloten. Google vindt het dan ook belangrijk dat jouw website op al deze apparaten goed te bekijken valt. Dit wordt ook wel de responsiviteit van een domein genoemd. SEO-specialisten werken met webbouwers samen om deze zo goed mogelijk in te richten.

Snelheid

Niets is zo vervelend als een webpagina, die niet snel laadt. Na enkele seconden te hebben gewacht, heb je sterk de neiging om weg te klikken. In veel gevallen doe je dat ook. Zoals je wel begrijpt is een trage laadsnelheid alles behalve gebruiksvriendelijk. Google straft dit soort websites dan ook af. Voldoe je niet aan hun norm, dan zak je weg in de resultaten. SEO-specialisten richten zich dan ook op het snel laten laden van websites. Bijvoorbeeld door de afbeeldingen aan te passen of AMP-pagina’s in te stellen.

Veiligheid

Tot slot hecht Google veel waarde aan de veiligheid van websites. Gebruikers moeten er namelijk zonder zorgen gebruik van kunnen maken. SEO-specialisten dragen hieraan bij. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat een domein over de juiste certificaten beschikt en via HTTPS loopt.