cannonical seo

Goed scoren op een webpagina is een constante uitdaging waar veel SEO-professionals zich dagelijks aan wijden. Hoezeer men ook begrijpt wat het mogelijk maakt om beter gevonden te worden in zoekmachines, men moet ook weten wat in de weg kan staan.

Cannonical seo is een belangrijk mechanisme dat helpt bij de juiste indexering van deze pagina’s. Het algoritme van Google zoekt zoveel mogelijk duidelijkheid bij het opsporen van webpagina’s.

Om het onderwerp beter te begrijpen, zullen we ons in deze inhoud verdiepen in wat de canonical tag is. Kijk hier eens naar!

Wat is een canonieke tag?

Cannonical seo is een tag die in de code van webpagina’s wordt ingevoegd om aan te geven dat het om originele inhoud gaat. Deze tag dient rechtstreeks voor het lezen van de zoekmachine-algoritmen, zoals Google, en werkt als een waarschuwing dat dit de pagina is waarnaar gebruikers moeten worden omgeleid wanneer zij een zoekopdracht op die sites geven.

Het komt vaak voor dat dezelfde pagina’s, maar met verschillende URL’s, op dezelfde site te vinden zijn. Deze adresvariaties ontstaan vaak op natuurlijke wijze bij de opbouw van de site, maar kunnen schadelijk zijn wanneer het tijd is om de pagina te rangschikken.

De canonical tag laat het algoritme zien welke pagina prioriteit heeft, dat wil zeggen, de oorspronkelijke pagina die in de zoekresultaten zal worden getoond.

cannonical seo

Waarom de canonical tag gebruiken?

Een van de grootste problemen die een webpagina kan hebben als het aankomt op ranking is in een mogelijke duplicate content situatie te verkeren. In de praktijk zijn dit gewoon variaties van adres, maar ze komen voor in verschillende URL’s.

Als je op de URL’s van pagina’s let, hebt je het bestaan van deze variaties zeker opgemerkt, maar je hebt ook gezien dat ze naar dezelfde plaats leiden. Dit kan echter een probleem vormen voor de algoritmen van zoekmachines. Voor hen betekent dezelfde inhoud op verschillende adressen immers duplicatie van pagina’s, wat leidt tot straf en verlies van ranking.

Om dit op te lossen, is het eenvoudig: gebruik gewoon de canonical tag in de pagina die als de originele wordt beschouwd. Op die manier zal het in de resultaten worden getoond als het hoofdadres, zonder de stroom naar het andere adres te leiden.

Het gebruik van de tag is fundamenteel voor het behoud van de ranking van belangrijke pagina’s voor een Content Marketing of Digitale Marketing strategie, in het algemeen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *